• Volle kracht vooruit met de Koos van Messel.

    Willem Moojen
  • De golven bedwingen op de klassieke Johanna Louisa.

    Willem Moojen
  • Na de doopplechtigheid voer koningin Maxima een stukje mee op de Nh 1816.

    Willem Moojen

Jaarlijkse Reddingbootdag

WIJK AAN ZEE/ IJMUIDEN De jaarlijkse Reddingbootdag van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij in IJmuiden vindt plaats op 28 april. Op deze zaterdag kunnen belangstellenden een indruk krijgen van het werk en het materiaal van de KNRM. Donateurs kunnen deze dag in IJmuiden vanaf 10.00 tot 16.00 uur meevaren op de reddingboten. Het is raadzaam op tijd te komen, want vol is vol. Wie donateur wordt deze dag maakt grote kans ook mee te varen. In Wijk aan Zee is het boothuis, de reddingboot en materiaal te bezichtigen.

Willem Moojen

Jaarlijks houdt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij een landelijke open dag om mensen actief kennis te laten maken met het werk van de KNRM. Langs de hele kust van het in 1830 opgerichte station Schiermonnikoog tot het in 1891 opgerichte station Cadzand en rond het IJsselmeer openen 45 reddingbootstations, die 78 reddingboten in diverse klasse tot hun beschikking hebben, hun deuren voor het publiek. Donateurs en belangstellenden kunnen een kijkje nemen in het boothuis om zich te verdiepen in het werk van de KNRM. Van dichtbij kunnen ze de boten en het materiaal bekijken, genieten van een video over het werk van de KNRM en een praatje maken met een van de 1.300 professionele vrijwilligers, die het hele jaar dag en nacht klaar staan direct uit te varen naar schepen en bemanningen in noodsituaties en andere kostenloze hulpverlening. Bij de KNRM draait alles om vrijwilligerswerk. De vrijwillige redders en dankbare bijdrage van donateurs zijn al 194 jaar het fundament onder de KNRM. Als Redder aan de wal ontvangt u drie keer per jaar het magazine De Reddingboot.

MEEVAREN Donateurs maken altijd gretig gebruik om op een van de reddingboten een tochtje te maken door de Haringhaven, tussen de pieren en een klein rondje voor de pierhoofden op de Noordzee. Niet bang om een spatje water over zich heen te krijgen, staan ze ruim op tijd hun beurt af te wachten om dit maar niet te hoeven missen. Uitgerust met een zwemvest,want de boten kunnen best wel stevig deinen op het water en veiligheid gaat voor alles bij de KNRM. Dit jaar kan meegevaren worden op Nh 1816 en Koos van Messel, per vaarronde (18 personen, met kinderen vanaf 12 jaar onder begeleiding) en de Johanna Louisa (12 personen, met kinderen tot en met 11 jaar).

DE BOTEN De Nh 1816 is van de nieuwste generatie reddingboten. De 19,30 meter lange boot werd op 2 april 2014 gedoopt door koningin Maxima. De boot is zelfrichtend, wat wil zeggen, dat bij kapseizen in zwaar weer, het weer terug komt in haar normale positie. De opbouw bestaat uit kunststof en de romp uit aluminium. De vorm van de boeg maakt dat de boot veel geleidelijker door het water gaat bij het tegen de golven in varen, vooral bij stormweer. Het motorvermogen van 2400 bhp is goed voor 31 knopen. De vaste bemanning bestaat uit zes personen en er is ruimte om 120 personen aan boord te nemen. Met volle brandstoftanks heeft de boot een actieradius van 185 zeemijlen uit de Nederlandse kust met een totaal van 348 zeemijlen. Reserveboot in IJmuiden is de in 2003 gebouwde 18,80 meter lange Koos van Messel (Arie Visser-klasse) met ruimte voor zes bemanningsleden. Bij het in de vaart komen was het de grootste reddingboot van een dergelijk type 'rigid inflatable boat' in de wereld. De opbouw en de romp zijn van aluminium. De klassieke 20,37 meter lange reddingboot Johanna Louisa (Carlot klasse) werd gebouwd in 1968. De boot kwam op station IJmuiden als opvolgster van de beroemde Neeltje Jacoba. Ook was ze gestationeerd op Sint Maarten van 2000-2006. De reddingboot wordt nu in het land hoofdzakelijk ingezet voor KNRM promotie-werk.