• De 223 meter lange en 32 meter brede 65.668 ton metende Griekse bulkcarrier Anangel Argonaut (1981) ligt kolen te lossen aan Buitenkade 2 van Corus op 21 mei 1998.

    Willem Moojen
  • De Erna (1979) loopt op 7 oktober 2001 IJmuiden binnen met een lading gezaagd vurenhout, bestemd voor Beverwijk.

    Willem Moojen
  • De 28 meter lange Fast Flying Ferry (Connexion) Catharina Amalia komt op 11 augustus 2004 voor de kant in Velsen-Zuid.

    Willem Moojen
  • Op de nog oude manier via een transportband wordt de Twee Gezusters (1963) op 26 september 1977 in Beverwijk geladen met pootaardappelen.

    Willem Moojen
  • In ijzige omstandigheden zien we op 14 januari 1997 de 1160 pk sterke Thetis (1974) slepend in Zijkanaal A (Velsen) op weg naar Beverwijk.

    Willem Moojen
  • Het oude havenkantoor van Beverwijk wordt gesloopt op 8 november 2000.

    Willem Moojen

100 jaar Scheepvaart

IJMUIDEN Over een paar jaar is het al weer 150 jaar geleden dat de eerste schepen door het Noordzeekanaal voeren. Deze belangrijke scheepvaartader die het havengebied van Amsterdam en de havens van Zaandam, Beverwijk, Velsen-Noord, IJmuiden en Tata Steel met de Noordzee verbindt, is van groot economisch belang voor af- en aanvoer van een grote verscheidenheid aan goederen, chemische producten en grondstoffen.

De sluizen spelen een belangrijke rol in dit geheel. In de loop der jaren zijn er een gigantisch aantal schepen van allerlei typen door het Noordzeekanaal gevaren om te laden- en lossen. Onder de naam 100 jaar scheepvaart een nieuwe serie, waarin schepen, havens en andere maritieme zaken vanaf de Noordzee tot Amsterdam voor het voetlicht komen. Deze week, deel 3.