• Het huisbezoek blijft belangrijk, blijkt uit het jaarverslag van Socius

    Roos Koole / ANP

'Contact leggen met het netwerk van de klant belangrijk'

VELSEN Het jaarverslag over 2017 van maatschappelijk dienstverlener Socius is uit. Hierin onder meer aandacht voor het fenomeen 'sociaal wijkteam'. Hoe functioneert dit nu in de praktijk? Maatschappelijk werker Annie Huisman geeft een inkijkje.

Sinds vier jaar heeft Velsen Sociaal Wijkteams, vijf in totaal. Annie is maatschappelijk werker bij Socius en één van de leden van een team. Ze is een enthousiast pleitbezorger voor het werken met teams. 'De Sociaal Wijkteams hebben écht meerwaarde omdat vanuit dat team meerdere disciplines naar een situatie, naar een vraag kijken en op huisbezoek gaan. In zo'n huisbezoek zien we heel snel wat er speelt, gewoon door om je heen te kijken en goed te luisteren. Je legt dan makkelijker contact met het netwerk van een klant en daar kunnen we later weer gebruik van maken door te onderzoeken waar zij kunnen helpen.'

De lijntjes zijn korter geworden, aldus Annie, die ook constateert dat de teamleden veel van elkaar leren. 'We helpen elkaar met informatie en daardoor neemt de professionaliteit binnen het team toe.' Een groot voordeel volgens Annie is ook dat zij haar werk in het team combineert met werken bij Socius. 'Dat maakt lijnen wel heel erg kort. In een aanmeldgesprek dat ik voer bij Socius kan ik als dat nodig is gelijk het Sociaal Wijkteam inschakelen. En andersom: bij het Sociaal Wijkteam krijg ik te maken met vragen, die ik direct mee kan nemen naar Socius, bijvoorbeeld bij schuldhulpverlening of relatieproblematiek. Niet eerst uitvragen, maar meteen triage en naar passende hulpverlening. Dat is efficiënt voor ons én voor de klant.'

In het Sociaal Wijkteam in Velsen participeren MEE & de Wering, Zorgbalans, Stichting Welzijn Velsen, de Zorgspecialist en Socius. Toegevoegd is de Wmo-consulente.