• Reinder Weidijk
  • Reinder Weidijk
  • Reinder Weidijk
  • Reinder Weidijk
  • Reinder Weidijk

#PuntIJmuiden verbindt

IJMUIDEN Ruim 200 ondernemers, bewoners en gemeentelijke bestuurders waren donderdagavond aanwezig in de Felison Cruise Terminal. Dit om te verbinden, socializen, en plannen en mogelijkheden uit te wisselen tijdens het Citymarketingevenement van .IJmuiden. Alles onder het genot van heel beste happen en dranken van de plaatselijke ondernemers die hun tenten hadden opgeslagen op het Foodplein van de terminal. Na de talkshow met 16 gasten, die allemaal de verbinding met de marketingorganisatie toejuichten, werd het vijfde .IJmuiden Magazine uitgereikt aan burgemeester Frank Dales en Wethouder Jeroen Verwoort.

DE DRIE B's 2020 wordt weer een bomvol jaar met heel veel mogelijkheden om Velsen te promoten. En er ís al veel gebeurd voor de doelgroep van deze organisatie die bestaat uit de drie B's van bezoekers, bewoners en bedrijven.

Verwoort: "Goed om te zien dat Friso Huizinga en zijn bestuur er het afgelopen jaar zo goed in zijn geslaagd om Velsen in al zijn facetten op de kaart te zetten en zo veel partijen te enthousiasmeren voor al het moois dat onze gemeente te bieden heeft. Mijn complimenten! Nu verder aan de slag met de mogelijkheden die onder andere de PreSail IJmond en Dutch Formula1 Grand Prix 2020 ons bieden.'' Het wordt inderdaad een druk jaar van aanpakken en dóórpakken. Maar alle aanwezigen donderdag zijn geestdriftig en klaar om aan de slag te gaan.

FOODPLEIN Onder de toeziende ogen van Koningin Maxima en Koning Willem Alexander, hun portret is echt levensgroot aanwezig in de Felison Cruise Terminal, verzamelen de gasten zich. Ondanks het feit dat iedereen zich tevoren moest opgeven en dus het aantal geen verrassing was, is de opkomst toch verrassend. Ruim 200 mensen die allemaal op een of andere wijze betrokken zijn bij Velsen. Van burgemeester tot lokale fotograaf en van bestuurslid tot transportbedrijf.

'Tout' betrokken Velsen dus. Op het Foodplein staat slagerij Duijn met heerlijke, oosters aandoende happen en L'Amuse met een foodtruck 'Cheese of Fire'. Stichting Noordzeevis uit IJmuiden bemant de afdeling van Pluíjm's Eetbare Wereld met uiteraard mooie visgerechtjes. Slijterij & Wijnhuis 'Zeewijck' van Richard Blesgraaf is aanwezig en 'het best bewaarde geheim van IJmuiden' Hokkai Kitchen. Laatste zal niet lang geheim blijven want eigenaar Marius Noordenbos heeft een mooi portret gekregen in het magazine .IJmuiden. Plus nog eens fijne salades van Van Es Catering & Partyservice. De stemming zit er dus bij binnenkomst van de gasten al meteen lekker in.

.IJMUIDEN VERBINDT Na een praatje van voorzitter Stichting Citymarketing Velsen, Bas Kunst, wordt er gegeten, gedronken en gebabbeld. Om daarna de trap naar boven te nemen waar een talkshow met 16 gasten gehouden wordt. Maar eerst maakt Huizinga een praatje waarin hij uitlegt wat er bereikt is en de blik te richten op de toekomst. Dit alles om de naamsbekendheid van Velsen te vergroten. De Parels van Velsen, inmiddels een gevleugelde uitdrukking, zichtbaar te maken zodat iedereen daarvan mee kan profiteren. En daarbij best een beetje brutaal te zijn. Neem alleen maar de actie om de letters .IJmuiden op de Dam en het Museumplein neer te zetten.

Huizinga: ''We focussen op de toekomst waarbij we inspelen op de groei van het toerisme. Maar net zo belangrijk is de balans wonen, werken en recreëren voor de inwoners.''

TALKSHOW In een geanimeerde talkshow met 16 gasten die 2 aan 2 en aan de hand van een thema of organisatie spraken, komt het belang van samenwerking met Citymarketing ter sprake. Huizinga vraagt: ''En op welke manier kunnen we jullie hierbij helpen?'' Vertegenwoordigers van Zeehaven IJmuiden en KVSA hebben het bijvoorbeeld, uiteraard na het HEMA avontuur nog eens te benoemen, over de kansen die liggen in de diversificatie van de excursies. Dus niet alleen meer naar Keukenhof en Rijksmuseum.

We moeten de rederijen van de cruiseschepen laten weten wat er te doen is.

"We moeten de rederijen van de cruiseschepen laten weten wat er te doen is.'' Rogier van der Laan van Woningbedrijf Velsen en makelaar Van Waalwijk van Doorn hebben het in hun branche over de duurzaamheid en ook betaalbaarheid van woningen. Dit om die fijne omgeving te creëren. De bestuurders van PreSail en het Zomerfestival willen deze evenementen uiteraard maximaal benutten. Voorzitter Spaarnwoude geeft Energie en bestuurslid Citymarketing, Ineke van der Geest, benoemt samen met M'barek Ben Addi, businessmanager Valley Village, hun kansen en mogelijkheden.

Verder nog aan het woord de mensen van Samenwerking in Maakindustrie en Offshore Wind Energie. En uiteraard Verse Vis uit IJmuiden, want dat moet echt letterlijk op de kaart worden gezet. ''Ons idee is bijvoorbeeld een vistour door IJmuiden te organiseren en mensen; zodra het iets met eten te maken heeft, denk aan ons!'' Tjeerd de Kort van de bibliotheek Velsen en stichting KunstForm en Ruud Pols van het Bunkermuseum en lid van de werkgroep '75 jaar bevrijding', hebben de hulp van Citymarketing nodig om de losse organisaties te verbinden en zien cultuur als bindmiddel.

MAGAZINE En dan wordt het vijfde .IJmuiden Magazine aangeboden aan wethouder Jeroen Verwoort en burgemeester Dales. Laatste zegt: ''Ik krijg kippenvel van de woorden Parels van Velsen want dat zijn precies de woorden die ik gebruikte in de sollicitatieprocedure voor het burgemeesterschap. Nu zijn we drie en een half jaar verder en ik kan alleen maar mijn waardering uitspreken en mijn complimenten geven voor wat er allemaal bereikt is.''

Het glossy en heel fijn leesbare magazine zal 1 november bij alle inwoners van Velsen op de deurmat liggen.