• Enorme letters bij Felison Cruise Terminal als baken voor toeristen.

    Aangeleverd Friso Huizinga .IJmuiden
  • Friso Huizinga gaat als oprecht trotse IJmuidenaar recht op zijn doel af.

    Ingeborg Baumann

.IJmuiden heeft een top punt

IJMUIDEN Ze zullen binnenkort een feit zijn; de twee meter hoge en tien meter brede letters die toeristen duidelijk maken waar ze zich bevinden. De letters .IJMUIDEN worden neergezet bij de Felison CruiseTerminal bij het 'kleine strand'. Best een heel leuk idee natuurlijk maar wat heeft IJmuiden dan allemaal te bieden voor die toeristen? Het imago van IJmuiden moet verbeterd worden vindt ook Citymarketeer Friso Huizinga.

"Een paar jaar geleden is de strategische keuze gemaakt om Velsen te promoten onder de naam IJmuiden. Ik sta achter die keuze want IJmuiden is veel bekender dan Velsen. Dat zegt iemand in Drenthe of Overijssel niets. Hoewel het lijkt of IJmuidenaren altijd wat te piepen hebben zijn ze inwendig trots. Als anderen commentaar hebben staan ze op de barricaden.''

POSITIEF Friso Huizinga gaat er dan ook vol voor. En dat doet hij niet alleen vanuit het feit dat dit nu eenmaal zijn taak is als Citymarketeer maar omdat hij een oprecht enthousiaste Velsenaar is.

"Ik ga uit van positiviteit en wil laten zien hoe enorm veelzijdig het hier is. Het breedste strand van Nederland zonder files en met normale parkeerprijzen. Amsterdam Beach, zoals het voor de internationale bezoekers gepromoot wordt, heeft ruimte en faciliteiten voor activiteiten plus fijne horeca. En verder noem ik alleen al de festivals in Spaarnwoude, de duinen, de beste visjes, dat je in een rondje Velsen de lekkerste boodschappen kunt doen, het erfgoed als bijvoorbeeld de landgoederen en de cultuur. Ik ga de uitdaging om dat allemaal op de kaart te zetten vol overtuiging aan. Toen ik werd aangesteld zei ik: 'Ik wil geen steentje in het water gooien zodat er kringen ontstaan, maar ik ga lawaai maken om golven te veroorzaken.''

DOELGROEPEN De eerste doelgroep die bereikt moet worden zijn de toeristen. Per jaar leggen inmiddels 65 cruiseschepen aan in IJmuiden. Een gedeelte van de passagiers die deze schepen uitbraken wordt meteen afgevoerd naar Amsterdam of een andere attractie maar zeker 40 procent, plus natuurlijk de bemanning van de schepen, blijft een of meerdere dagen hangen. Ook de toeristen die vanuit Amsterdam Velsen aandoen zijn belangrijk en zeker ook de inwoners van Haarlem en Amsterdam.

"Het openbaar vervoer is prima en er zijn geen files. Deze doelgroep heeft echt wel door wat wij te bieden hebben maar het kan altijd beter. Je kunt hier de beste sushi in de regio eten en een dag strand combineren met een fietstocht of wandeling. Dat is best bijzonder, die veelzijdigheid.''

DOELEN De doelstelling van .IJMUIDEN is dus naamsbekendheid en het verbeteren van het imago op een positieve manier. Met als duidelijke 'spin off' het stimuleren van de plaatselijke economie. Huizinga zegt: "Samenwerking is cruciaal, mijn taak is verbinden.'' Door zijn achtergrond, 23 jaar redacteur huis-aan-huis blad plus gedreven vrijwilliger bij verenigingen en organisaties, waaronder het Havenfestival, is zijn netwerk enorm. Partners zijn organisaties als Rauw aan Zee, #Brak, Noordzeevis en Techport. Uitdagingen zijn er genoeg, er zijn al contacten met Zandvoort over de Dutch Grand Prix.

.IJMUIDEN De letters gaan ook op tournee: "Ik zet ze gewoon op een zonnige dag op het strand en ze zullen op het Zomerfestival, het Havenfestival en de festivals in Spaarnwoude komen te staan. Stunt zal zijn dat .IJMUIDEN op het Museumplein wordt gezet voor een dagje. .IJmuiden gaat een punt maken!

Ingeborg Baumann