• Een woud van masten en zeilschepen in de haven van Beverwijk.

    Willem Moojen

Iris en Urania winnen Race of the Classics

Haven van Beverwijk ligt vol met klassieke zeilschepen

BEVERWIJK De 31e editie van de jaarlijkse Race of the Classics, eindigde weer in Beverwijk. Het opleidingsschip Zr. Ms. Urania van het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) met adelborsten aan boord en de zeillogger Iris met een team van de Hogere Hotelschool (NHL Stenden) zijn dit jaar gedeeld eerste geworden. Ruim 400 studenten van Hoge scholen en universiteiten verdeeld over 18 grote- en kleine hoofdzakelijk klassieke zeilschepen, voeren naast een ervaren bemanning mee aan boord. Voor de meeste studenten was het hun eerste zeereis.

Willem Moojen

KOERS TERSCHELLING In tegenstelling tot voorgaande jaren werd ditmaal niet Ipswich aan de Engelse oostkust aangelopen. Het weer was spelbreker. Nu werd koers gezet naar Terschelling. De wedstrijd waaraan loggers, kotters, barkentijnen, klippers, schoeners en twee- en driemasters, die nog traditioneel zijn getuigd meedoen, vertrokken 1 april uit Rotterdam, na eerst langs de Erasmusbrug te zijn gevaren. Vandaar werd koers gezet naar West-Terschelling en vervolgens werd Den Helder aangelopen. Het weer was gelukkig goed en er werden twee raks (zeilrace) en een 24-uur race gevaren. Tijdens de races, die zoveel mogelijk worden gezeild, wordt het nodige geëist van bemanning en schepen tijdens allerlei wedstrijd- elementen. Zaterdag 6 april meerde de schepen af in Beverwijk, waar een groot slotfeest werd gevierd. De organisatie is al jaren zeer te spreken over de rustige ligging van de haven. Zondagochtend vertrokken de schepen in konvooi naar de Sumatrakade in Amsterdam voor de afsluiting met diner en een feest en zat het jaarlijkse spektakel er weer op.

GEBOUWD ALS HARINGLOGGER De Urania, een topgetuigde kits, werd in 2004 gebouwd als zeilend opleidingsschip voor aanstaande zeeofficieren en is 26,85 meter lang. De Iris, gebouwd in 1916 voor rederij Nereus in Vlaardingen, voer 10 jaar als haringlogger en 40 jaar als coaster in Zweden. De 36 meter lange logger kwam in 1975 weer terug naar Nederland en werd zoveel mogelijk gerestaureerd, maar wel aan de moderne eisen. Het grootste schip in de vloot was dit jaar wederom de Artemis, een in 1926 in Noorwegen voor de walvisvaart gebouwde driemastbark met een lengte van 59 meter en een zeiloppervlak van 1050 vierkante meter.