• De Arion (3600 bhp) vaart in Lübeck/Travemünde en de Venus (5632 bhp) in Rotterdam.

    Willem Moojen

Iskes zet de vaart erin

Iskes Towage &; Salvage is vanaf 1 januari 1968 actief in het havengebied van IJmuiden.

In de beginjaren vooral met in- en uitbrengen van kleinere visserijschepen. Iskes begon met twee kleine 150 pk sterke slepertjes, de Thetis en Triton die jarenlang de enige sleepboten waren in de vloot. Omdat schaalvergroting in de visserij (trawlers) sneller ging dan gedacht en om concurrentie van goedkope slepers in het havengebied van IJmuiden het hoofd te bieden, was Iskes genoodzaakt om krachtigere sleepboten aan te kopen. In de loop der jaren werd het werkterrein uitgebreid naar het binnenbrengen- en afmeren van grote bulkcarriers bij Tata Steel en het assisteren schepen bij het aan- en afmeren in de havens van Amsterdam, Beverwijk en Velsen. Ook worden sleepboten ingezet in de offshore bij het verplaatsen van booreilanden en bij het maken van langere sleepreizen Bij zwaar weer wordt geassisteerd bij het afmeren van de cruiseferries van DFDS die dagelijks van IJmuiden op Newcastle varen.

Werden voorheen alleen sleepboten uit de vaart aangekocht en verbouwd naar de wensen van Iskes, in 2003 kwam de eerste 4800 pk sterke nieuwbouw sleper Thetis in de vaart. Vanaf die tijd ging het snel en groeide het bedrijf als kool. Inmiddels telt de vloot 20 sleepboten variërend van 1600 tot 7200 pk met een trekkracht van 20 tot 83 ton.

NOORDZEEKANAAL GEBIED Iskes heeft samen met Svitzer IJmuiden in een joint-venture (Port Towage Amsterdam) allebei zes sleepboten varen in het Noordzeekanaal gebied voor assistentie van schepen die van- of naar Amsterdam varen. Schepen, vaak van een bepaalde lengte of grootte worden opgewacht tussen de pieren van IJmuiden, waarbij assistentie wordt verleend bij het schutten in de sluis (Noordersluis) en doorvaart in het Noordzeekanaal. Bij gevaarlijke lading is er altijd een sleepboot stand-by. Ook komt het voor dat een kapitein van een schip om sleepboothulp vraagt. Dat kan zijn vanwege motorstoring, de gezagvoerder voor het eerst IJmuiden aanloopt, of niet genoeg bekend is met het afmeren in een sluis. Ook bij zwaar weer wordt vaak een beroep gedaan om sleepboothulp.

BUITENLAND Naast het Noordzeekanaal gebied is Iskes de laatste tijd bijzonder actief om zijn werkgebied uit te breiden. Werd er al in het havengebied van Rotterdam gevaren met twee sleepboten, de Brent (2009) en Venus (2015), daar zijn de laatste tijd nog wat havens in andere landen bij gekomen. Zo is het sleepvaartbedrijf sinds 1 januari 2017 actief in Lübeck/ Travemünde met de Arion (1976) en in Lissabon met Rebonave Reboques e Assistência Naval als Port Towage Lisbon met de Sirius (1977). Sinds november 2015 in de havens van Oranjestad en Barcadera Port op Aruba met de Argus (2011) die binnenkort wordt vervangen door de Arashi (2016). Iskes is in 2016 een langdurig samenwerkingsverband aangegaan met De Boer Remorquage SARL (Dutch Dredging, Sliedrecht) om o.a. de vaargeulen te onderhouden en schepen te assisteren bij het aan- en afmeren in de havens Cayenne en Kourou in Frans-Guyana. Er wordt gevaren met de net in dienst gestelde Papillon en de nog in aanbouw zijnde Frégate. De slepers varen onder Franse vlag.

NIEUW Nieuw zijn de activiteiten in Scandinavië. Iskes laat weten dat het sinds 1 januari 2018 samenwerkt in een joint-venture met het Deense sleepvaartbedrijf Bogser Team Öresund in Helsingborg onder de naam Port Towage Nordic (PTN). Bogser heeft drie scleepboten (Dunker 1987, Ven 1998, Sund 2015) waarvan Iskes er een voorlopig chartert, met een optie ook een van hun sleepboten aan te kopen. De bedoeling is om havensleepwerk te verrichten in o.a. Helsingborg, Kopenhagen en Malmo in de Sont-regio. Er wordt gekeken om dit verder te verleggen naar havens in het Kattegat. Iskes werd al enige tijd geregeld benaderd vanuit de scheepvaartwereld of het mogelijk was krachtige sleepboten in te zetten voor sleepbootassistentie in de havens van Delfzijl en de Eemshaven. Sinds 15 januari 2018 is Iskes daar onder de naam Port Towage Groningen (PTG) van start gegaan met de Lynx (2017) en de Mars (2016).