• De 57 meter lange Valbella van dochter Intercoast ploegt door een koppig zeetje.

    Willem Moojen
  • De 630 ton metende Silvaplana en Silvretta leken wel jachten. De Silvretta werd in 1969 omgebouwd tot zeezender Radio Noordzee en herdoopt in Mebo II.

    Collectie Willem Moojen
  • De Realta op de Seine op weg naar Parijs. Met gestreken mast kon het schip bruggen passeren.

    Willem Moojen

Langs de waterkant

Willem Moojen

In deze rubriek belicht maritiem publicist en fotograaf Willem Moojen uit Beverwijk de Nederlandse scheepvaart door de jaren heen. Deze zevenentwintigste aflevering (tweeluik) van 'Langs de waterkant' gaat over Schellen Scheepvaart en Bevrachting. Deel 2.

Maritieme rubriek, aflevering 27

De eerste in januari 1936 in dienst gestelde coaster Albula was op 27 mei 1940 uitgeweken naar Engeland. In een konvooi onderweg van Methil naar Newcastle-on-Tyne op 10 augustus 1940 in aanvaring gekomen met het Amerikaanse s.s. Crescent City (1897) en gezonken bij Dunned Head. De 413 ton metende Bernina was het tweede schip wat in 1936 in de vaart kwam. Het was het eerste zeeschip dat ooit de Zwitserse wateren bereikte en liep op 24 juni 1936 Bazel binnen met een lading suiker uit Londen. Duizenden mensen begroeten het schip vanaf de oevers van de Rijn. In 1938 werd de eerste lijndienst geopend tussen Antwerpen, Kopenhagen en Aarhus, spoedig verlegd naar de havens Gothenburg en Malmoe terwijl ook Rotterdam geregeld werd aangelopen.

Oorlogsjaren De Bernina lag tijdens het uitbreken van de WO II met een lading cokes te Rouen. De coaster week uit naar Engeland en werd op 16 mei 1940 overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee in Londen. De Bernina voer de gehele oorlog voor de geallieerden en keerde in juni 1945 terug in Rotterdam. De oorlog beperkte de werkzaamheden, maar de rederij zag toch kans in april 1942 de coaster Hada (1937) aan te kopen die toen in Denemarken lag. De Hada van Johannes Sint uit Groningen werd in september 1942 voor reparatie naar Delfzijl gesleept. Op 2 augustus 1943 begon de Hada de eerste reis in de lijndienst naar Denemarken en Zweden. Op 20 september 1943 werd ook de 382 ton metende Hada door de Nederlandse regering in Londen gevorderd. Na teruggave aan Schellen in 1946 werd de coaster herdoopt in Casana.

Samenwerking De gewijzigde situatie na de oorlog noopte tot reorganisatie en samenwerking met andere reders. Er werd o.a. contact opgenomen met Gebr, van Uden in Rotterdam, die een lijndienst tussen Rotterdam en Scandinavië onderhield. Er werd een basis gevonden voor een gecombineerde lijndienst, waarbij ook Reederei D.G. Neptun uit Bremen zich aansloot. De partners onderhielden een snelle dienst, de Belgian Scantic Line, tussen Rotterdam, Antwerpen, Delfzijl, Kopenhagen, Aarhus, Gothenburg , Halmstad, Malmoe en Trelleborg. Voor Schellen voeren de Silvaplana, Silvretta en Casana. Voor van Uden de Leuvehaven (1936), Nassauhaven (1946) en de Themis (1955) voor Neptun.

Nieuwe schepen De vloot groeide gestaag. Twee fraaie coasters kwamen in de vaart. De Silvretta (1948) en Silvaplana (1949). In 1954 een speciaal voor de vaart op Parijs gebouwde kruiplijner Realta. Vervolgens de Bernina (1956), Juvalta (1958) en Tell (1975). Voor dochter Scheepvaartbedrijf Intercoast, de Rosemarie (1939) en Valbella (1951), herdoopt in 1965 in Tridale en de Valsana in 1957 die maar kort voer voor Schellen. In 1964 gaf Schellen de opdracht voor de bouw van de Pelican, die tijdens de afbouw op 25 november 1964 meteen werd door verkocht.

Lijndiensten Schellen had o.a de volgende lijndiensten in exploitatie. De French-Scandinavian Line. De Paris-Baltic & Scandinavian Line werd gecombineerd met Rederi AB Götha uit Gothenburg en omgezet in Franco-Götha Line. Deze dienst liep de havens Parijs, Rouen, Kopenhagen,Esbjerg, Gothenburg, Helsingborg, Malmoe en Trelleborg aan. Voor Schellen werden de Realta en de gecharterde Swift ingezet en voor Götha, o.a. de Burgundia, Normandia en Parisia die waren ingebracht in Nederlandse rederijen. De Bernina en Juvalta voeren in de trampvaart. Schellen had twee coasters van de Algemene Scheepvaart Maatschappij 'Saskia' in beheer, de Adine (1956) en Willem Cornelis (1958). In time-charter voeren o.a. de Bern, Bosco, Deo Duce, Helga Dehde, Holberg, Jurjen de Vries en Swift. De activiteiten van Schellen zijn later opgegaan in Rhenus Logistics.