• Schipper Jan de Boer uit Urk heeft, net als andere vissers uit Nederland, IJmuiden als verblijfshaven.

    Bert Westendorp

Vissers beraden zich op toekomst: 'Vissen op een postzegel is geen optie'

IJMUIDEN De haven van IJmuiden is een vaste stek voor vissers uit onder meer Goeree, Urk en Volendam. Op de altijd levendige Trawlerkade wordt hard gewerkt om de schepen in perfecte conditie te houden. Netten, kettingen en kabels tonen de sfeer van een echte havenstad. De stemming deze grauwe winderige ochtend is prima. De vangsten stellen niet teleur.

ONZEKERHEID Toch verkeert de toekomst van de visserij in onzekerheid. Problemen stapelen zich op en oplossingen zijn er nog niet. Johan Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond somt de zaken voor de zoveelste keer maar weer een keertje op. "Het probleem is dat vissers steeds minder ruimte krijgen door diverse infrastructuur op zee. Je hebt de windmolens die steeds verder uit de kust komen te liggen. Die windmolengebieden moeten ruim gecompenseerd worden met natuurgebieden op zee waar vissers niet welkom zijn. Op die manier wordt de visserij dubbel gepakt. We mogen niet vissen bij de windturbines maar dus ook niet in zeenatuurgebieden."De Brexit leidt eveneens onder de vissers tot zorgen zo verwoordt Nooitgedagt. "We weten nog steeds niet waar we aan toe zijn. In theorie kan het helemaal fout lopen met de Brexit. Als de Engelsen besluiten om hun zeegebied af te sluiten voor buitenlandse vissers dan is er een probleem want rondom Engeland heb je enorm veel zee. Tweederde van onze vangt komt uit het Engelse zeegebied. We moeten zorgen dat er goede afspraken komen, want vissen op een postzegel in Nederlandse wateren is geen optie." . Dat het pulsvissen voor een aantal vissers al verboden is, en in 2021 waarschijnlijk voor alle vissers niet meer is toegestaan, leidt bij de voorzitter tot onbegrip. "Pulsvissen bespaart heel veel brandstof en is prima voor het milieu. En ook de manier van vissen (door stroomstootjes komen vissen in de netten terecht) is natuurvriendelijk omdat de bodem niet wordt omgewoeld. Het Europees parlement heeft besloten pulsvissen niet meer toe te staan."

Nooitgedagt: "Het verbieden van pulsvissen is echt onbegrijpelijk. Zo'n 84 schepen waren omgebouwd voor pulsvisserij. Je moet je voorstellen als het verboden zou worden om in een elektrische auto te rijden. Daarmee is dit besluit te vergelijken."

INVENTIVITEIT De zaken op zijn loop laten is niet van toepassing bij de vissers. Overleg is er constant op vele fronten en de inventiviteit van de vissers is groot. Met verbieden van de pulsvisserij wordt er teruggegrepen op oude vismethoden. De diesel als brandstof voor de scheepsmotoren is ook een fiks aandachtspunt. "Alles wordt uitgedacht. Je kunt denken aan waterstof, vloeibaar aardgas (LNG), of elektrische voortstuwing", laat Nooitgedagt weten.

SLIM Een vissersman in de haven van IJmuiden, op weg naar zijn woonplaats Urk, kent uiteraard alle problemen voor de toekomst, maar blijft optimistisch. "Vissers zijn altijd slim in het bedenken van oplossingen. En gevist blijft er worden. Ook in de toekomst."

Bert Westendorp