• De eerste deur arriveert 31 januari 2019 in IJmuiden, gesleept door de Telstar en Triton.

    Willem Moojen
  • Het bediengebouw bestaat uit drie gebouwen van 7 verdiepingen, die een geheel vormen.

    Willem Moojen
  • Duidelijk is te zien dat beide sluizen vrij dicht tegen elkaar aan liggen (oktober 2018).

    Topview Luchtfotografie, Michael Limburg

Nieuwe zeesluis IJmuiden

Al decennia lang staat Nederland bekend om zijn waterbouwkundige projecten. In 2022 kan de nieuwe zeesluis in IJmuiden toegevoegd worden aan het rijtje van waterbouwkundige kunstwerken. Een zesluik toont de bouw van de sluis in verschillende fases. Deze week deel 5.

Willem Moojen

Momenteel wordt volop gewerkt aan de afwerking van de kolk aan de noord- en zuidwand. Bovenop de kolkwanden worden dekzerken aangebracht. Een dekzerk is een stalen afdekplaat op metselwerk en is bedoeld voor de afwerking van de kolkwand. Tevens is ook gestart met de lokale bediengebouwen, die gesitueerd zijn aan weerszijde van het Sluis Operatie Centrum; één bij het binnenhoofd en één bij het buitenhoofd. Deze zijn voor de bediening en besturing van de deuren. De bediengebouwen vormen samen met het Sluis Operatie Centrum (SOC) de complete bedienvoorziening van de nieuwe zeesluis. Ook is het nieuwe geleidewerk tussen de Middensluis en nieuwe zeesluis aangebracht.

HOOGSTE PUNT Volgens goed gebruik ging onder het drinken van pannenbier, vanwege de veiligheid natuurlijk zonder alcohol, op 4 oktober 2018 de vlag in top op het Sluis Operatie Centrum (SOC), voor het bereiken van het hoogste punt van het bediengebouw. Feestelijk onderstreept door het spuiten van erewater door een patrouillevaartuig van Port of Amsterdam. Ruim een jaar na de start van de bouw van het SOC op 9 oktober 2017 zijn de contouren van het markante object halverwege de zuidelijke kolkwand duidelijk zichtbaar. Kenmerkend voor het ontwerp is dat het 18 meter hoge gebouw naar de sluis toe helt in een hoek van 15 graden. Architectenbureau ZUS heeft daarmee de eis, dat de pui onder deze hoek wordt gebouwd om reflectie in de ramen te voorkomen, toegepast op het hele gebouw.

SLUISWACHTERS Resultaat is een functioneel bediengebouw dat als het ware boven de sluiskolk hangt en daarmee een beeldbepalend onderdeel is van de nieuwe zeesluis. De sluiswachters van Port of Amsterdam zorgen vanuit het SOC voor een veilige en vlotte doorgang van de grote zeeschepen van en naar de havens van Amsterdam.

VERSCHILLENDE FUNCTIES Het bediengebouw heeft verschillende functies en bestaat eigenlijk uit drie gebouwen van zeven verdiepingen, die één geheel vormen. Daarom zijn er verschillende 'voordeuren' op verschillende niveaus. Naast de bediening van de sluis is er ook een onderhoudsgebouw voor de beheer- en onderhoudstaak van Rijkswaterstaat. Verder zijn er techniekruimtes voor stroom-, service- en brandblusinstallaties. Het wordt een energieneutraal gebouw. De onderbouw van het SOC is onderdeel van de primaire waterkering.

EERSTE SLUISDEUR ARRIVEERT IN IJMUIDEN Onder grote belangstelling arriveerde 20 januari 2019 de eerste van de drie sluisdeuren, de grootste ter wereld, voor de nieuwe sluis. Gesleept door de sleepboten Telstar (2016) van Iskes Towage & Salvage als achterboot en de En Avant I (2005) van Muller uit Dordrecht als voorboot vertrokken de zeeslepers met de 72 meter lange, 11 meter brede en 24 meter hoge sluisdeur een dag eerder vanuit Rotterdam naar IJmuiden. Tussen de pieren nam de sleepboot Triton (2008) van Iskes de sleep over van de En Avant I. De bouw van de drie sluisdeuren liep daarbij vertraging op door financiële problemen van de Koreaanse onderaannemer DSHI Co Ltd., die de deuren in opdracht van Geosung Tech, op drie verschillende werven zou bouwen. De meeste onderdelen waren al klaar en werden op een andere locatie aan elkaar gelast en verder afgebouwd.

BESLAGLEGGING Na problemen met een ontwerpfout, dreigde er een juridisch steekspel tussen BAM en Geosung Tech. Het Financieele Dagblad meldde dat OpenIJ in december 2018 een claim had ingediend van € 22 miljoen, de bouwkosten van de deuren, voor de vertraagde levering. Geosung Tech ging hier niet mee akkoord, waarop OpenIJ gebruikt heeft gemaakt van een bankgarantie en € 7,3 miljoen terugvorderde. Dat geld wilde Geosung Tech terugzien, dreigde met beslaglegging, en spande een kort geding aan.