• Friso Huizinga, Floor Thomasse en René Hoogenboom spraken over kansrijke winkelgebieden in Velsen.

    Ingeborg Baumann

Uitdagingen voor een gebied waar heel veel gebeurt

IJMUIDEN Het derde Citymarketingcafé, georganiseerd door .IJmuiden stond in het teken van winkelen in Velsen. Daartoe waren diverse afgevaardigden van de verschillende winkelkernen en winkeliersverenigingen naar het oude kerkje aan de Helmstraat getogen om te luisteren, te brainstormen, een beetje te klagen, te netwerken en eigenlijk overwegend best trots en positief te zijn. En dat was het doel van deze geanimeerde bijeenkomst: samenwerken en kansen zien.

CITYMARKETING Citymarketeer Friso Huizinga is sinds 1 januari werkzaam in wat hij zijn droombaan noemt en in die tijd is het onderlinge netwerk en dus draagvlak in Velsen, verder .IJmuiden te noemen, toegenomen en verstevigd. Niet in het minst door de enorme letters .IJmuiden bij de Felison cruise terminal, die bijna voor meer reuring zorgden dan de veelbesproken kunstwerken. Huizinga heeft als doel de naamsbekendheid van Velsen te vergroten, te verbinden en bewoners trots op hun regio te laten uitstralen. En waarom ook niet, .IJmuiden is een enorm veelzijdig gebied waar heel veel gebeurt.

ANSICHTKAART Floor Thomasse is winkelloods in Velsen. Haar motto is: 'Samen Velsen mooier maken en dan met name op winkelgebied. Aantrekkelijke winkelgebieden in al de kernen, te bereiken met een gezamenlijk actieplan'. Laatste spreker was René Hoogenboom, franchisenemer van Subway IJmuiden en voorzitter van de BIZ IJmuiden-centrum. Aan het eind van de bijeenkomst werd de diverse groepjes gevraagd een ansichtkaart te maken en die te versturen vanuit 2021, de wensen en verwachtingen waren duidelijk en verrassend eensgezind.

GROETEN UIT VELSEN De ansichtkaart die vanuit de winkeliersvereniging IJmuiden-Centrum werd verstuurd aan de 'lieve familie', sprak de hoop uit dat over 3 jaar de sluizen klaar zouden zijn en dat vanaf de Terminal alles in IJmuiden, en dan vooral het 'afwisselende, complete en overzichtelijke winkelgebied' goed bereikbaar zou zijn. René Hoogenboom, is voorzitten van BIZ IJmuiden-Centrum, dat groeide van 8 naar nu 120 leden. Een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) is een afgebakend gebied waarbinnen ondernemers samen vijf jaar lang investeren in het aantrekkelijker, bekender en veiliger maken van hun gebied. "Er wordt hard gewerkt aan het centrum van IJmuiden en door het samenwerken ontstaat een band.''

LIEVE OMA Winkelgebied Santpoort-Noord richtte de kaart aan 'lieve oma'. "Ik ben een weekendje weg in de buitenplaats Santpoort-Noord. Héérlijk gefietst in de prachtige natuur van Duin en Kruidberg en naar het strand geweest. Aansluitend het gezellige dorp bezocht voor een borrel en een heerlijk visje gegeten ;-). Ik wist niet dat het zo'n authentiek dorp was met zo veel horeca, pensions, hotels en een attractief winkelgebied.'' Ook hier zijn de wensen voor 2021 duidelijk verwoord, hoewel ook hier weer veel positiviteit uit sprak.

HALLO STEPHAN Velsen-Noord heeft blijkbaar surfer Stephan van de Berg als goede vriend. Deze bekende sportman woont volgens dit winkelgebied zeer toepasselijk in de Windlaan in Hoord. "Hallo Stephan, Eindelijk vanuit Bloemendaal via de snelfietsroute door de leukste kernen van Velsen via de pont, die iedere 5 minuten gaat, via Velsen-Noord op jouw favoriete strand aangekomen en heerlijk gesurft. Veel bekende surfers gezien en gesproken. Hopelijk gaan de plannen WK Surfen door. PS. Het eten is hier top en betaalbaar en we hebben heerlijk geshopt. Nooit meer naar huis.''

Al met al was het een bijzonder geanimeerde bijeenkomst waar stevig werd genetwerkt. De wensen en verwachtingen waren unaniem en het kansen zien, borgen en samenwerken dat Thomasse als doel heeft gesteld werden onderstreept. Op naar 2021!

Ingeborg Baumann