• Na enig oponthoud verlaat de Prospector I het zeegat van IJmuiden.

    Willem Moojen

Wachten op nieuwe blikvanger

IJMUIDEN Jarenlang was de skyline van IJmuiden van verre te herkennen door olieboorplatforms die het havenbeeld een imposant aanzicht gaven. Maar nu even niet, sinds het laatste boorplatform onlangs de haven heeft verlaten, wat niet helemaal vlekkeloos verliep.

Tekst en foto's : Willem Moojen

Sinds augustus 2018 lag het 70 meter lange en 76 meter brede zelfheffende (jack-up) booreiland Prospector I afgemeerd voor de Leonarduskade in de Haringhaven voor onderhoud. Het in 2013 gebouwde 14.641 Gt metende platform werd door de haven-kustslepers Triton (2008-5400 BP), Saturnus (1978-2900 BP), Thetis (2003-4800 BP, in charter bij Svitzer) van Iskes Salvage & Towage en de Svitzer Amstel (2015-4809 BP) van Svitzer Amsterdam naar buiten gebracht. Ondanks dat de 175 meter lange hefpoten, bijna net zo lang als de Euromast waren ingetrokken, raakte volgens bronnen, toch een van de poten tussen de pieren de grond, waardoor het overnemen van wachtende zeeslepers enige vertraging opliep. Het booreiland werd vervolgens aangepikt door de zeeslepers Multratug 17 (2008- 5250 BP) van Multratug Towage & Salvage en de Avant 20 (2006- 5100 BP) en Avant 30 (2011-8950 BP) van Muller Dordrecht, en koers gezet naar het vak Q10 op het Continentaal Plat op de Noordzee, zo'n 20 mijl uit de kust van IJmuiden ter hoogte van Noordwijk. Het Nederlandse Continentaal Plat is gelijk aan de Exclusieve Economische Zone (EEZ) wat 57.000 vierkante meter groot is en verdeeld is in blokken. De Prospector I zal waarschijnlijk boorputten voor gaswinning gaan slaan. Het boorplatform kan ingezet worden in water tot maximaal 122 meter diepte en een boordiepte bereiken tot maximaal 10.670 meter. Er is accommodatie voor 140 man die om de beurt 12 uur werken.

Borr Drilling

Het booreiland, gebouwd in 2013 bij Dalian Shipbuilding Industry Offshore Co, Ltd., in Dalian, China, werd ontworpen door Friedi & Goldman in Houston en is van het type JU-2000 Het was sinds november 2014 eigendom van het Amerikaanse offshorebedrijf Paragon Offshore. Paragon Offshore (Nederland), met een vestiging in Beverwijk, werd in maart 2018 overgenomen door het in 2016 opgerichte Borr Drilling Limited (Borr) uit Hamilton op Bermuda. Enkele maanden terug vertrok ook het olieboorplatform Caprio, eveneens van Borr Drilling. Dit was de voormalige Paragon C 463 (1982), die sinds 4 april 2016 lag opgelegd in de Vissershaven. Dit platform werd ingezet voor de kust van West-Afrika. Borr Drilling kwam uitgebreid in het nieuws door aangekondigde ontslagen van het Paragon personeel, waarna uitgebreide protestacties en bemoeienis van de maritieme vakbond Nautilus later voor een aantal oud personeelsleden alsnog een regeling werd getroffen.

Wachten op nieuwe blikvanger

Ook een andere oude bekende vertrok onlangs voorgoed. Dit was het accommodatieplatform Atlantic Rotterdam (1975) dat twee en een half jaar de skyline van IJmuiden bepaalde. Het grotendeels ontmantelde gevaarte werd naar Turkije gesleept voor sloop. IJmuiden heeft al jarenlang tal van olieboorplatforms en andere jack-ups of installatieschepen voor windmolenparken in haar havengebied gehad en het wachten is nu op een nieuwe blikvanger die de skyline van de Poort van de IJmond aanzien zal geven.